Auteur Topic: ploegen  (gelezen 7660 keer)

sabien

• Hero Member
ploegen
« Gepost op: 12 februari 2011 11:45 »
Ik heb een oud weilandje dat ik omgeploegd en opnieuw ingezaaid wil hebben. Ik schrok me rot van de offerte van de loonwerker en vroeg me af of het erg moeilijk is om zelf te doen, met mijn paard dan. Kun je met een enkelspan zo'n zwaar aangestampt weiland ploegen , met een oude kantelploeg ? Is dat erg moeilijk en waar moet je op letten ?

Anneke1

• Hero Member
Re: ploegen
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2011 13:36 »
Fantastisch idee, maar...
Ploegen is het moeilijkste dat er is te doen op trekpaardengebied, voor zowel menner als voor paard (zwaar!). Een wentelploeg is te zwaar voor een paard alleen en dus zou je alleen met een kleinere rondgaande ploeg kunnen werken. Je geeft zelf al aan dat het zwaar terrein is, dus vergeet het maar. De afstelling van de ploeg alleen al is een vak apart. Misschien woont er iemand in de buurt/niet al te ver weg met trekpaarden die er ervaring mee heeft en die het wil doen. Maar dan nog weet ik niet of je goedkoper uit bent.
Wat vraagt die loonwerker eigenlijk per hectare? En om hoeveel grond gaat het?

leonie1985

• Full Member
  • Live your dreams!!!
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2011 19:52 »
jeejte, ik had er geen idee van dat dat zo moeilijk was.
ben benieuwd wat de kosten zouden zijn....
succes ermee.

groetjes leonie
voor alles is een mogelijkheid, als je maar geduld hebt.

sabien

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2011 19:01 »
Het gaat maar om 2000 vierkante meter. Hij vraagt 1000,- euro voor ploegen, rechtmaken, bemesten en inzaaien. dit is exl. b.t.w 19 % graszaad en mest. ik denk dat ik eens wat boeren in buurt ga polsen of die het niet voor de helft willen doen.
groetjes Sabien

Anneke1

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2011 09:23 »
Oeps, dat is wel erg veel geld voor zo'n kleine oppervlakte. Ook voor minder dan de helft moet het lukken. Ik zou alleen niet gaan vragen bij loonwerkers. Hun trekkers zijn te groot om goed te kunnen keren, kost relatief veel tijd dan. En al hun materieel en transport moet ook betaald worden. Je betaald in feite evenveel startkosten als een boer die 10 hectare laat inzaaien... Het graszaad zelf is een fractie van die prijs.

Je zou beter iemand kunnen vragen die zelf een moestuin heeft en deze met zijn kleine trekker bewerkt. Wellicht kun je zoiemand via een volkstuinvereniging vinden? Afhankelijk van waar je woont is er misschien ook wel een vereniging van trekpaardhouders die het leuk vinden om hiermee aan de slag te gaan (of je erbij willen helpen?)

Ik heb geen idee hoeveel ervaring jij en Boris hebben met grond/-sleepwerk. Maar als je landje er heel erg aan toe is (erg kaal dus), volstaat misschien zelfs alleen het bewerken met een eg en vervolgens met de hand inzaaien en rollen.

Voor goed(koop) graszaad voor een paardenwei moet je even kijken op www.paardenwei.nl.

adeline.gogelein

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2011 20:04 »
Ah, wat cool toppic 8)

Dit is namelijk precies waar ik laatst aan zat te denken. Ik heb een veel kleiner weilandje, nl 300 m2  :-[. En hierbij had ik ook aan mijn eigen paardjes gedacht. Jeetje Anneke wat weet jij overal wat van, waar haal je al die kennis vandaan?

Oké en in mijn geval. Bij mijn paarden gaat het weideslepen erg goed. Dat doe ik wel in enkelspan. De paarden lijken echt met mij mee te denken (als ik een stukje overgeslagen heb wil mijn Wisse daarnaartoe lopen om het alsnog te doen). Recentelijk ben ik begonnen met tweespan trainen (dwz zij zijn opgetuigd, zitten met ketting voor bij borsttuig aan elkaar vast en ik loop er achter) en dit gaat erg goed. Tara heeft ooit aan een wedstrijd meegedaan, waarbij zij in tweespan (met andere Fuchs) 3 ton heeft getrokken. Denk je dat mijn paarden zo'n klus kunnen klaren. Ik wilde dit weilandje gebruiken om dat uit te proberen en dat ik later misschien de andere wei van een hectare kan doen.

Ik mis zo erg die kennis (en natuurlijk materiaal). Ik zie sites over paardentractie, maar daar vragen ze geld voor advies en daarnaast zitten ze dan in Zeeland ofzo. Ik zoek ook meer practische kennis; wat moet je precies doen, in welke volgorde, met welk gras en in welke periode van het jaar. Welk materiaal heb ik daarvoor nodig en kun je zoiets huren (kopen is beetje onzinnig misschien voor die ene keer). Hoe lang moet je wachten tot je paarden er weer op kunnen en waar vind ik al deze kennis.
Echt goud rinkelt en glinstert niet, het glanst in de zon en hinnikt in het donker.

herbey

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2011 20:28 »
Is het bij jullie klei of zand grond?
Zand is makkelijker dan klei. Maar ik zou een weiland niet met één paard gaan ploegen! Veel te zwaar en zeker als ze het niet gewend zijn.
Als we ploegen in klei gebruiken wij er drie in zand kan het met twee. Maar is heel erg zwaar voor een paard wat het niet gewend is.
Sommige mensen denken dat als hun paard voor de wagen staat ze ook kunnen trekken. Niet altijd waar! Ik dacht dat ook van onze Marie maar moest veel leren voor de ploeg. We hebben haar dat geleerd met een paard die dat al kon. De meeste paarden willen in een keer voor uit als ze moeten trekken. Met ploegen moeten ze leren om eerst in het gareel te gaan hangen en dan pas trekken. Ook moeten ze leeren om in de veur van de ploeg te lopen en in het begin vinden ze dat echt niet leuk.

Anneke1

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2011 21:30 »
Op zich komt het trekken van een zware last (zoals Tara heeft gedaan) neer op dezelfde manier van trekken als bij ploegen; ook hier moeten ze eerst de strengen op spanning brengen. Tara zou dit dus moeten kunnen, maar Wisse zul je zelf moeten inschatten. Een landje van 300 m2 is sowieso lastig te ploegen. Je hebt aan de "kopse kanten" nl. ook flink de ruimte nodig om te draaien. Als je wilt oefenen (en dat zou ik met hulp doen) dan zou ik een stukje afzetten op het grotere weiland. Dan heb je de ruimte om wat langere slagen te maken.

Ik mis zo erg die kennis (en natuurlijk materiaal). Ik zie sites over paardentractie, maar daar vragen ze geld voor advies en daarnaast zitten ze dan in Zeeland ofzo.
Waar woon jij dan? Aan het einde van het jaar (september/oktober) worden door verschillende trekpaardverenigingen ploegwedstrijden gehouden, open dagen op de boerderij of ploegoefendagen georganiseerd. Erg leuk en nuttig als je hier wat meer van wilt weten! De mensen zijn over het algemeen zeer bereid om je vragen te beantwoorden!

Bij al het zwaardere trekwerk gebruik ik zelf overigens een haam, geen borsttuig. En ploegen, dat is zo'n beetje het enige dat ik tot nog toe niet zelf met m'n paarden heb gedaan. Heb het wel geprobeerd omdat ik m'n moestuin wilde uitbreiden. Maar omdat in de grond teveel grote stenen bleken te zitten ben ik ermee gestopt, leek me niet goed voor de schouders van Kiona :(... En de moestuin hebben we dus maar met de hand uitgebreid ;) Ik wil het wel graag opnieuw proberen in een ander gedeelte van het terrein.

Herbey: heb je misschien tips voor het afstellen van de ploeg (wentelploeg)? Wat stel je als eerste in? Het mes, schepje of juist de schaar?

adeline.gogelein

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2011 22:20 »
Kan wel merken dat ik er nog geen kaas van gegeten heb...

Ik denk dat wij kleigrond hebben. Wij zitten hier onderaan de Amerongse berg/Utrechtse Heuvelrug. Het water vanaf de heuvelrug komt hier het terrein binnen en het is hier dan ook erg drassig.

Ik heb geen idee hoeveel ervaring jij en Boris hebben met grond/-sleepwerk. Maar als je landje er heel erg aan toe is (erg kaal dus), volstaat misschien zelfs alleen het bewerken met een eg en vervolgens met de hand inzaaien en rollen.

Het kleine stukje is wel helemaal omgeploegd door de paardenvoetjes  ;), er groeit geen grassprietje meer. Ik heb er door gebrek aan stal en paddoc de paarden van de winter op gehouden. Het ziet eruit als een aardappelveld maar dan zonder de voren. Waarom moet je land omploegen, wat is daarvan de functie? Ik heb al eens het stukje met de weidesleep glad getrokken. Van de buren kreeg ik een oude egg, maar deze heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Enne, hoe train je de paarden om eerst te gaan hangen, alvorens te trekken. Of leren ze dat vanzelf bij zwaar werk. Om in het stamboek te komen, moeten Schwarzwalder Fuchsen een boom kunnen trekken. Ze zijn namelijk oorspronkelijk gefokt voor de bosbouw. Dus beide paarden hebben ooit zoiets gedaan. Het lijkt me dat je daarbij ook eerst moet hangen voordat je trekt. Ik merk ook aan Wisse dat hij met weideslepen een heel ander paard is (rustiger/wijzer), dan als ik met hem train voor het mennen of ga paardrijden.

Kom ik op het volgende puntje, ik heb geen gareel. Pfff, komt inderdaad veel bij kijken.
Overigens heb ik waarschijnlijk niet goed genoeg gezocht; mijn man riep gister al dat er een trekpaarden club bij Amersfoort zit (ik woon in Leersum/ tussen Utrecht en Arhnem).
Echt goud rinkelt en glinstert niet, het glanst in de zon en hinnikt in het donker.

Anneke1

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2011 23:08 »
Het kleine stukje is wel helemaal omgeploegd door de paardenvoetjes  ;)
Haha, net zoals bij mij dus!

Ploegen is nodig als een bestaand grasland niet goed meer is, bijvoorbeeld teveel kale plekken of onkruid. Al het groen wordt ondergeploegd en na een poosje gaat de eg erover en kan er opnieuw worden ingezaaid. Zo krijg je een mooie nieuwe grasmat.
Bij jou is ploegen dus niet nodig, want er staat al niets meer! Je kunt er de eg overheen halen, en dit kan gemakkelijk met één paard. De grond moet niet modderig zijn, maar wat rul zodat het uiteen kan vallen als de eg eroverheen gaat. Een eg is niet zwaar, hiervoor kun je het borsttuig gebruiken (dat scheelt weer ;) !). Met de eg kun je beter niet 180 graden keren, maar een grotere bocht maken waarbij je de strengen op spanning houdt. Anders kan hij kantelen of helemaal op z'n kop belanden.
Daarna kun je met de hand inzaaien (één keer in de lengte, één keer in de breedte) en met de weidesleep eroverheen om de zaadjes in de aarde te doen belanden. Het mooist is het als je er dan nog met een rol overheen kan, maar zonder moet het ook lukken. Zeker als er een flinke regenbui overheen gaat.
In principe is oktober de beste zaaitijd, maar in jouw geval zou ik het doen zodra je paarden op het grote land kunnen. Houd er wel rekening mee dat het een poos duurt voordat de paarden er weer op kunnen: eerst moet je het een (paar) keer maaien om de grasmat te verdichten.

Het trainen van het aanzetten bij trekwerk gaat vanzelf als je maar met licht trekwerk begint. Begin je met te zwaar werk, dan heb je kans dat ze zich in het tuig gooien omdat ze bang zijn dat ze het niet kunnen trekken. Aangezien jouw paarden al bekend zijn met sleepwerk zou je bijvoorbeeld het gewicht kunnen opvoeren door iets op de weidesleep te leggen. Of een stevige slee gebruiken die je stap voor stap wat zwaarder maakt.

adeline.gogelein

• Full Member
« Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2011 16:22 »
Ah, dat ziet er te doen uit. t Is dan ook niet groot stukje.

Net met voetstappen zitten meten, kom ik wel op dubbele oppervlak, maar blijft klein stukje. Dank je voor info. Wat voor instrument heb je voor rollen nodig? (bij google vind ik onder weiland rollen dit; http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1137468&start=75  ::))

Trouwens ik las op een ander forum dat je na het opkomen van het gras, schapen erop kunt zetten. Volgens dat bericht trappen zij de grasmat aan en grazen het goed kort. Hier ervaring mee? k Heb nog een vriendin met twee schapen, kan ik die inzetten. Alhoewel ik voor de lol een maaibalk heb gekocht voor achter het paard.

En als we het dan toch over weilanden hebben. Wat doe je met mollen en  bladeren. Een ander stuk weiland (ongeveer 1000 m2) ligt voor de helft onder blad, verdwijnt dat? Moet ik een wormendans doen om ze te lokken? En dan dezelfde dans uitbreiden om die mollen te verjagen? Volgens mij heb ik ooit een boer met een soort rol over de molshopen zien gaan. Is dat een methode?

Anneke1

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2011 12:49 »
Wat voor instrument heb je voor rollen nodig? (bij google vind ik onder weiland rollen dit; http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1137468&start=75  ::))

Hahaha! Ik bedoel meer zo'n rol, zoals waarmee je die aan het werk boer zag! Mocht je zoiets niet tot je beschikking hebben, dan kun je ook gewoon de weidesleep gebruiken hoor! Die molshopen kun je ook met de sleep platrijden, doe je dit niet dan gaat het gras daaronder dood. En de bladeren (als het een dikke laag is) kun je weghalen of verpulveren met een gewone grasmaaier. Of je doet een wormendansje, maar dan zou ik het wel leuk vinden als je daarvan een filmpje op het forum plaatst ;D

Af en toe schapen op je weiland is sowieso een goed idee. Schapen eten ook grassen en kruiden die de paarden laten staan. Daarnaast hebben ze een andere spijsvertering waardoor ze wormeneitjes die schadelijk zijn voor paarden, verteren!

Een maaibalk, geweldig! Maar is het ploegen zo'n beetje het moeilijkste dat je kunt doen met een paard, maaien is het gevaarlijkst (en volgens mijn vriend ook het mooiste dat je kunt doen)... Een maaier maakt een hard ratelend geluid en trilt (dus ook tegen de flanken van je paard) en dan moet je wel een paard hebben die hier tegenkan. Een paard dat er met een maaier vandoorgaat is levensgevaarlijk! De maaibalk kun je niet gemakkelijk uit het werk zetten en omhooghalen...
Wij hebben zelf een aantal jaren geleden een maaier gerestaureerd. Hebben hem toen volledig uit elkaar gehaald om hem schoon te maken en goed door te smeren. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat hij te zwaar loopt. Na de restauratie hebben we hem achter een trekker gehangen om te testen of hij soepel liep en wegwijs te worden in het gebruik van de hendels. Vervolgens paard laten wennen aan de herrie en uitgeprobeerd. Dat ging heel goed!
Het is overigens ook belangrijk om de bomen heel goed te checken op houtworm of rot. Ze krijgen namelijk meer schokken op te vangen dan bij een tweewielige wagen en zijn vaak al oud en versleten. Bij twijfel: vervangen!
Bij oogstdemonstraties is er vaak ook zo'n maaier. Dus als er eens zoiets bij jullie in de buurt is zou ik zeker gaan kijken!

sabien

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2011 22:41 »
Ha, Ha Ik heb een andere loonwerker offerte laten doen en die doet alles voor €500,- euro inclusief mest zaad en btw. (da's dus veel minder dan de helft !!!!!)
De eerste loonwerker heeft me toch flink proberen af te zetten, dacht natuurlijk dat ik er wel mee akkoord zou gaan.
Sabien

adeline.gogelein

• Full Member
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2011 08:52 »
Oh wat erg! Als je niet beter weet ...

Ik heb mezelf om die reden aangeleerd om bij drie verschillende bedrijven na te gaan. Ook kijk ik vaak op internet wat iets kan kosten. Gelukkig kan het dus goedkoper.

leonie1985

• Full Member
  • Live your dreams!!!
« Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2011 18:28 »
jeminee wat n f***er:O
nie normaal toch....
maar goed dat deze goedkoper is maar wie weet kan t nog goedkoper?;)

groetjes leonie

sjakie

• Hero Member
« Reactie #15 Gepost op: 22 februari 2011 20:40 »
Vaak denken ze, oh dat zijn  mensen met paarden die hebben geld genoeg !!
Terwijl juist al je geld eraan op gaat  :o

sabien

• Hero Member
« Reactie #16 Gepost op: 22 februari 2011 21:21 »
Zoveel loonwerkers zitten er niet in de buurt. Deze verwijdert voor dit bedrag ook nog 3 boomwortels met een speciale kraan, ik denk dast het een heel redelijk bedrag is.
sabien

leonie1985

• Full Member
  • Live your dreams!!!
« Reactie #17 Gepost op: 23 februari 2011 17:58 »
nou Sabien als jij je er goed bij voelt zou ik niet te veel twijfelen hoor!!! gewoon doen dus:D mail je de foto's??
groetjes

Anneke1

• Hero Member
« Reactie #18 Gepost op: 23 februari 2011 21:01 »
Jahoor, doen! Voor een kleinere oppervlakte ben je nou eenmaal relatief veel geld kwijt.
En wat moet je anders: Een vertrapt landje wordt niet vanzelf weer mooi groen ;)

adeline.gogelein

• Full Member
« Reactie #19 Gepost op: 01 maart 2011 22:36 »
Nog even een vraag over ploegen vervolgen.

Anneke raadde aan om eerst te eggen, dan te slepen en vervolgens te zaaien. Wanneer is het verstandig wat te doen, bij welke temperatuur, weersomstandigheden enz. Mijn paarden hebben inmiddels een (blubber)paddok gekregen, dus kan ik beginnen met het landje. Ik heb op advies van iemand in de buurt kalk gestrooid, omdat het hier zo bosrijk is. Het kalk is nu met de regen van afgelopen weekend al lekker aan het oplossen. Op google las ik van een boer die met een tractor liefst bij zo droog en warm mogelijk weer gaat eggen. Is dat vanwege het eggen of omdat hij met tractor rijdt? Het probleem is dat het water hier bij ons niet snel wegtrekt. Het kan wel zes weken duren voordat de modder weg is.

En wat voor graszaad. Op ander forum zegt iemand dat je net zo goed een basis samenstelling kunt gebruiken, omdat de kruiden uit de kruidenmix na een jaar weer weg zijn en je dan toch moet bijzaaien. Klopt dit?

Anneke1

• Hero Member
« Reactie #20 Gepost op: 03 maart 2011 14:38 »
De beste periode om te zaaien is september/oktober of maart/april.

Mijn ervaring is dat eggen het beste gaat als de ondergrond redelijk droog/rul is. Als je de grond goed met een hark kunt loswerken, is het geschikt om te eggen. Vrij snel daarna met de sleep eroverheen, anders verdwijnen straks je zaadjes te diep in de grond. Bij te lage temperaturen (onder 12'C) groeit gras niet, dus moet je ervoor zorgen dat je zaait als je zeker weet dat de thermometer niet meer onder de 12'C duikt. Het liefst na het zaaien een keer rollen (of een zware plank dwars achter het paard hangen), hierdoor komt het zaad goed in contact met de grond. Met een beetje geluk gaat er nog een paar keer een lichte regenbui overheen. Graszaad heeft minstens 2 weken nodig om te kiemen en daarna duurt het nog een aantal weken voor de paarden er op mogen (tussendoor maaien/schaapjes erop   ;) ). Je moet dus wel wat geduld kunnen opbrengen!

Over de samenstelling van het zaad zou ik inderdaad niet te kieskeurig doen. Bij ons trappen ze de grasmat zo snel stuk, dat ze er eigenlijk nauwelijks van eten. We zitten er zelfs over te denken om een deel voetbalgras in te zaaien. Dit vinden de paarden niet lekker, maar de grasmat houdt het dan hopelijk wél langer uit en wordt dan minder snel een baggerbende... Op andere stukken zaaien we dan wel een basismengsel in, dan mogen ze daarvan knabbelen als het droog weer is. Kruiden verdwijnen inderdaad snel, is alleen zinvol als je echt heel veel grond hebt zodat ze de tijd hebben om stevig te groeien en zich uit te zaaien.

Wij hebben een landje van ong. 600m2 aan huis (=grasloos :( ) en een weitje van een halve hectare verderop. Op dat weitje hebben we een deel dat permanent kaal is omdat we de dames daar neerzetten als de ondergrond nat is. Doen we dat niet, dan trappen ze alles stuk. Verder hebben we een "wandelend prikveldje" waar ze bij droog weer op staan. Hier doen we steeds aan de ene kant een metertje erbij, en aan de andere kant een metertje eraf. Zo verschuift het veldje langzaam over het weiland en heeft het gras de tijd om bij te komen!

Maak je ook foto's als je met je paarden aan het werk gaat  :) ?

adeline.gogelein

• Full Member
« Reactie #21 Gepost op: 06 maart 2011 22:04 »
Heb recentelijk contact met een Schwarzwalder Fuchsen liefhebber in de buurt, die toevallig ook al 35 jaar in de graszaden zit. Hij raadde me gister aan om deze week al te zaaien, om van zoveel mogelijk vocht te profiteren. Hij komt woensdag langs met zaad, zodat ik het nog voor de regen eind van de week kan zaaien.

Dus ben ik vandaag begonnen met eggen en gladstrijken. Arme paardjes, ze hebben nog totaal geen conditie na de winterstop.

Eerste filmpjes zijn van Tara voor de eg (later hebben we een steen op de eg gelegd, zodat ie iets dieper de grond in ging). Laatste filmpje is van Wisse voor de weidesleep:
http://www.youtube.com/watch?v=d5TpOFj7PNI
http://www.youtube.com/watch?v=P8IQYNUHeYY
http://www.youtube.com/watch?v=jueMVKwSVNU

Was erg leerzaam, voor zowel paarden, vooral Wisse, als voor mij als beginnend paardentractie beoefenaar...

Anneke1

• Hero Member
« Reactie #22 Gepost op: 07 maart 2011 21:58 »
Dat doe je goed, Adeline, ziet er netjes uit! En erg leuk dat je zo snel al foto's hebt geplaatst!
De grond lijkt me absoluut niet te modderig, bijna precies goed juist. Het lijkt vrij zanderig? Goed dat je de eg hebt verzwaard, want je ziet in de filmpjes dat hij nog teveel over de bodem danst. Het zweng zwaait erg heen en weer, dit kun je voorkomen/minderen door de strengen wat korter vast te zetten. Dan kun je meteen ook gemakkelijker sturen en nog ietsje verder de hoeken in (hoef je zelf een beetje minder de eg in z'n achteruit te zetten ;) )

Je hebt een mooi span paarden, zowel qua bouw als qua inzet en paslengte lijken ze erg goed bij elkaar te passen! Ze zijn een stuk zwaarder gebouwd dan ik had verwacht trouwens. Wisse doet ook erg z'n best, hij moet duidelijk nog leren rechtuit te lopen :).

Wat conditie betreft: met dit werk kun je ze echt niet te hard laten werken hoor! Tenzij ze er zelf te fanatiek ingaan dan  ::)

Met zaaien straks even opletten dat je de wind in de rug houdt en dat je in twee dunne laagjes zaait: de tweede keer haaks op de eerste.

Succes! Hoop dat je gras gauw zal gaan groeien!

sabien

• Hero Member
« Reactie #23 Gepost op: 08 maart 2011 18:54 »
Wauw, mooi werk Adeline.
Ziet er goed uit, je paardjes lijken qua bouw en kleur een beetje op de mijne, ook zo stevig.
Sabien

adeline.gogelein

• Full Member
« Reactie #24 Gepost op: 08 maart 2011 21:56 »

Hier de enige foto met steen (misschien niet heel duidelijk).

@Anneke fijne aanwijzigen. Wat is dit toch een leuk forum, zo leer ik heel veel! Is het met een borsttuig wel handig om de streng korter te maken? Met borsttuig wil je de strengen zo horizontaal mogelijk hebben. Ik snap dan wel dat je een gareel gebruikt voor dit werk.

@Sabien, grappig dat je je paard herkent in de mijne.

adeline.gogelein

• Full Member
« Reactie #25 Gepost op: 08 maart 2011 22:07 »
Mmmmm.....
Die deed het dus niet. Kijken of deze werkt:

Anneke1

• Hero Member
« Reactie #26 Gepost op: 08 maart 2011 22:41 »
@Adeline: Je zou kunnen proberen wat het effect is van kortere strengen met het borsttuig, maar misschien heb je gelijk en kan het niet. Ervaring met sleepwerk met een borsttuig heb ik niet: ik doe dit werk altijd met een haam en dat werkt inderdaad anders, daarbij kun je de strengen wel zo kort zetten als nodig is.

Anneke1

• Hero Member
« Reactie #27 Gepost op: 09 maart 2011 08:19 »
En zo ziet dat er dan bij ons uit (paard is Berta, vorig jaar, toen 3 jaar oud):

Jaan

• Hero Member
« Reactie #28 Gepost op: 09 maart 2011 14:46 »
Wat gaat het al goed zeg, heel gaef!!! Ik denk dat je de strengen wel korter kan doen met borsttuig. Als je die door de broeklussen (hoe heten die dingen?) laat gaan, houdt deze ze toch nog horizontaal? Kunnen ze nooit te steil worden, of zie ik dat verkeerd?

Ik ben vorige week vrijdag voor het eerst aan het slepen geweest van het erf met Tych. Gaan we nu iedere week doen.
Ik vind het wel lastig met de strengen. Nu is het een heel lang iets wat achter hem hangt, dus dan zou ik de strengen korter moeten maken? Maaj toch ook weer niet te kort, want anders raakt ie t zweng misschien? Is het niet erg dat het zweng eventueel van de grond is?

sabien

• Hero Member
« Reactie #29 Gepost op: 09 maart 2011 21:30 »
Ha Anneke,
waar bij jij aan het werk ? Belgie of Frankrijk ?
mooi daar !!
sabien