Auteur Topic: veulentjes  (gelezen 307 keer)

karolien

• Full Member
veulentjes
« Gepost op: 29 juli 2010 19:32 »
10d geleden is ons trekpaardveulentje Norah geboren. De moeder heeft al veel veulens gehad en geboorte ging goed.

nu heb ik sinds 4 maanden een ned. kwpn merrie gekocht, stond bij handelaar in kudde. toen ze aankwam was ze erg ondervoed, op v/d bloedwormen, had geen vacht meer door schimmel infectie, en kopschuw (onmogelijk een halster aan te doen)
buiten dat bleek dat ze ook nog schrik had om gezadeld en bereden te worden, was erg in zichzelf gekeerd en kon amper staan. (daar niet ntl) Na eindelijk een passend zadel te vinden en te clickeren kon ik eindelijk beginnen rijden maar ze was ook nog niet sterk genoeg om intensief te rijden. en daarbij komt dat ze heeel moeilijk om mee te rijden is van karakter en is hard in de mond gemaakt en heel domminant kan het ook niet vinden met de andere paarden terwijl ze in kudde stond (waar juffie wel allersheerser was)! Is 4j geworden en  1.80m dus heel lomp.
 Nu begon het rijden net heel goed te gaan en wou gaan lessen nemen. Ze kreeg wel een plotse groeischeut en werd erg mager en onhandig ondanks super veel eten (ja is ook goed ontwormd)

maar aangezien ik een ligament heb gescheurd kon ik alleen maar wa in de wei zitten ondertussen en zo zag ik dat ze plots een uier had! Nu ja kon nog schijndracht zijn dus DA laten komen die opgevoeld heeft en stak idd wel iets in.
Hij dacht nog 30d. en lachte me mij omda ik vond da ze eruit zag om te bevallen... en koste dan 35 euro!

Ondertussen gepolsd wat voor hengsten er bij liepen...schrok even...: bwp, bonte, draver en een fries! Voelde dat het een hengstveulen was maar de kleur was een raadsel...

dat was allemaal 3d geleden en vanacht is ze om 5u bevallen, waren net te laat (mijn pa had een voorgevoel) en is dus alleen geveulend van een gezonde stevige hengst.... en hij is .... bruin... net als de merrie dus geen idee van wie.
Kon direct goed recht me zijn lange stelten en wou drinken maar haar uier was steenhard en tepels plat dus heb et 2u laten doen en was nog het zelfde, bon dus maar sos pakket biest gaan halen (100euro!)
tegen dat ik terug kwam had ze melk en zoog het veulen goed, was wel heeeel blij! een flesseveulen kan ik echt wel missen.

Wat kan ik nu nog me Evita meemaken ? een of andere ziekte ? :p

« Laatst bewerkt op: 29 juli 2010 19:38 door karolien »

sjakie

• Full Member
Re: veulentjes
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2010 15:54 »
Niks geen enge dingen oproepen ,gewoon genieten ! ;)

karolien

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2010 12:50 »
Het veulentje groeid heel goed, maar evit geeft wel te weinig melk...
Nu heb ik ook nog geen naam... Is dus vosse hengst, zoek een makklijke naam maar geen trekpaardennaam zoals jos, jonas,duc, baron....
Heb tot nu toe Romeo of Valentino maar zijn nogal cliche he?

sjakie

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2010 13:28 »
Moet je nu melk bij geven of kan dat niet (heb er echt geen verstand van ) 
Vindt Valentino leuker dan Romeo ! Maar vindt het niet alles hoor . We willen wel foto s zien hoor
Enne mag het veulen bij jullie blijven ? ::)

karolien

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2010 22:53 »
niemand vind het blijkbaar een leuke naam :p
Als ik de foto's naar iemand kan doorsturen? kan da nog altij ni zelf :-[

Is hengstje en hebben allemaal merrie's is ook de 8ste dus heb echt geen plaats nog tijd.... Hij moet zoizo naar een heel goede thus  en mag zoizo nooit geslacht worden.

sjakie

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2010 23:45 »
Dat is wel lief van je dat je in ieder geval voor een goed huis wilt zorgen ! ;)

karolien

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: 01 augustus 2010 11:29 »
ja ik ben gewoon een watje :p

Hebben al een merrie met veulen dus ga haar wat melken voor het manneke.
zij heeft toch teveel. Alleen krijg is er meestal niks uit  ::)

karolien

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: 01 augustus 2010 17:42 »
en Gypso?

sjakie

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: 03 augustus 2010 01:11 »
Het is denk ik niet belangrijk wat een ander er van vindt ,het gaat erom dat jij het een leuke naam vindt
Het is jouw veulen !
  Ikzelf houd heel erg van de simpele namen bv Japie ,Henkie ,Hugo Guusje Dirk .
Maar nogmaals je moet dat zelf beslissen
Hoe doet hij het verder ,krijgt ie genoeg voeding binnen nu
Is het gelukt om die andere merrie te melken ?

ooievaar

• Full Member
« Reactie #9 Gepost op: 03 augustus 2010 16:58 »
Denk je aan de veulenprik?
En na 8 dagen ontwormen met ivermectine, en 2 weken daarna weer.

karolien

• Full Member
« Reactie #10 Gepost op: 04 augustus 2010 22:21 »
ja hij groeit goed en is niet mager dus denk dat hij allegsinds geen groot tekort heeft.

en dat ontwormen idd, stel die dingen altijd wa te lang uit..

karolien

• Full Member
« Reactie #11 Gepost op: 07 augustus 2010 17:53 »
Oja wou nog effe zeggen dat een veulen niet met ivermectine ontwormd mag worden, heeft iets met de bestanddelen te maken.

Kgebruik horseminth of panacuur, laatste is beter maar kost wel 40euro voor 1tube.

ooievaar

• Full Member
« Reactie #12 Gepost op: 09 augustus 2010 10:01 »
Om misverstanden te voorkmen,  een veulen mag wel met ivermectine ontwormd worden, vanaf de eerste keer.
Ze mogen echter niet met moxidectine ontwormd worden (equest) tot ze ruim een half jaar zijn, en daarna goed doseren, of wachten tot ze een jaar zijn.
Pannakuur heeft pas zin vanaf een half jaar oud, deze bestrijd vooral spoelwormen die vaak resistent zijn gebleken voor ivermectine. VELE ANDERE WORMEN ZIJN RESISTENT VOOR DE PANNAKUUR.
Gebruik deze dus afwisselend bij paarden tot zo'n 4 jaar oud, daarna hebben ze bijna geen spoelwormen meer.

de kippies

• Jr. Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 10 augustus 2010 17:08 »
Ben jij toevallig het zelfde meisje dat op een ander forum schrijft  dat je dit veulen 1\5 uur aan een boom had vast geknoopt om hem te laten stil staan,en dat die zo lang tegen de boom heeft staan knallen dat die uitgeput in elkaar is gezakt?

sjakie

• Full Member
« Reactie #14 Gepost op: 10 augustus 2010 18:38 »
Nou ja !!! Dat betwijvel ik ,ze is hardstikke bezorgd om dr veulen !  :o

karolien

• Full Member
« Reactie #15 Gepost op: 13 augustus 2010 17:32 »
Ben jij toevallig het zelfde meisje dat op een ander forum schrijft  dat je dit veulen 1\5 uur aan een boom had vast geknoopt om hem te laten stil staan,en dat die zo lang tegen de boom heeft staan knallen dat die uitgeput in elkaar is gezakt?

ja en nee.... denk dat ik ff opnieuw moet beginnen.....  ;)

Dus hij noemt nu Gypso... had hem een tijdje geleden voor het eerst een halster aan gedaan...
Ging allemaal vlot behalve dat hij bleef trekken en blijkbaar sterker dan een trekpaardveulentje was...

dus heb em dan maar direct gebonden aan een 'boom' (twijgje van een jaar dat nog meegeeft!) naast zijn mama (die rustig aan het eten was) terwijl ik hem vast had en menneertje wou niet stoppen met trekken dus kan en ga ik hem niet belonen door hem los te maken hé....?!?
Kiest uiteindelijk zelf....stilstaan= los maken, trekken=blijven staan...niet zo moeilijk toch :p
en toen em dan op zijn poep zat is em maar gaan liggen. Hij heeft er geen trauma van hoor :p

karolien

• Full Member
« Reactie #16 Gepost op: 13 augustus 2010 17:35 »
Om misverstanden te voorkmen,  een veulen mag wel met ivermectine ontwormd worden, vanaf de eerste keer.
Ze mogen echter niet met moxidectine ontwormd worden (equest)

pff ik weet et nimeer ze, ma had aan DA gevraagd en die zijn da da nooit me ivermectine mocht omdat die stoffen door dringen in de hersens bij veulens en beschadigen...