10d geleden is ons trekpaardveulentje Norah geboren. De moeder heeft al veel veulens gehad en geboorte ging goed.
nu heb ik sinds 4 maanden een ned. kwpn merrie gekocht, stond bij handelaar in kudde. toen ze aankwam was ze erg ondervoed, op v/d bloedwormen, had geen vacht meer door schimmel infectie, en kopschuw (onmogelijk een halster aan te doen)
buiten dat bleek dat ze ook nog schrik had om gezadeld en bereden te worden, was erg in zichzelf gekeerd en kon amper staan. (daar niet ntl) Na eindelijk een passend zadel te vinden en te clickeren kon ik eindelijk beginnen rijden maar ze was ook nog niet sterk genoeg om intensief te rijden. en daarbij komt dat ze heeel moeilijk om mee te rijden is van karakter en is hard in de mond gemaakt en heel domminant kan het ook niet vinden met de andere paarden terwijl ze in kudde stond (waar juffie wel allersheerser was)! Is 4j geworden en 1.80m dus heel lomp.
Nu begon het rijden net heel goed te gaan en wou gaan lessen nemen. Ze kreeg wel een plotse groeischeut en werd erg mager en onhandig ondanks super veel eten (ja is ook goed ontwormd)
maar aangezien ik een ligament heb gescheurd kon ik alleen maar wa in de wei zitten ondertussen en zo zag ik dat ze plots een uier had! Nu ja kon nog schijndracht zijn dus DA laten komen die opgevoeld heeft en stak idd wel iets in.
Hij dacht nog 30d. en lachte me mij omda ik vond da ze eruit zag om te bevallen... en koste dan 35 euro!
Ondertussen gepolsd wat voor hengsten er bij liepen...schrok even...: bwp, bonte, draver en een fries! Voelde dat het een hengstveulen was maar de kleur was een raadsel...
dat was allemaal 3d geleden en vanacht is ze om 5u bevallen, waren net te laat (mijn pa had een voorgevoel) en is dus alleen geveulend van een gezonde stevige hengst.... en hij is .... bruin... net als de merrie dus geen idee van wie.
Kon direct goed recht me zijn lange stelten en wou drinken maar haar uier was steenhard en tepels plat dus heb et 2u laten doen en was nog het zelfde, bon dus maar sos pakket biest gaan halen (100euro!)
tegen dat ik terug kwam had ze melk en zoog het veulen goed, was wel heeeel blij! een flesseveulen kan ik echt wel missen.
Wat kan ik nu nog me Evita meemaken ? een of andere ziekte ? :p